torsdag 23 december 2010

Min pappa drömmer om skogen och blir attackerad.

Min pappa tog in granen från altanen. Han kröp runt på golvet och fixade med julgransfoten. Skruvade lite här och lite där medan jag övervakade hela processen och berättade om den var sned eller inte. Tillslut stod den bra och vi var båda nöjda. Jag vattnade granen, medan pappa låg kvar på golvet, på sidan och tittade på granen.

Jag -Har du det bra?
Pappa -Japp, jag drömmer om skogen. Jag ligger här på mossan...

När han sa det klappade han lite på mattan och skrattade ett töntigt men härligt pappaskratt. Sedan tittade han lite till på granen och suckade djupt.
Jag kan ju berätta att granen ser ut som ett risigt, halvdött trädgårdsavfall. Den är fraktat hela vägen från Skåne. För på vårt vanliga julgranställe, en gård utanför Brålanda, kan dom inte hugga sina egna granar för det är för mycket snö.

Nu kom pappa precis inrusande och visade mig sitt finger. Ett granbarr sitter jättedjupt in i fingret. Pappa hojtar nåt om "Attackgranar från Skåne" medan han visar mamma det läskiga fingret.

Japp nu är det jul. Vi ska snart dekorera attackgranen. Det känns fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar