måndag 20 december 2010

Dag 03 – Mina föräldrar

Min mamma är en fantastisk kvinna. Hon har jobbat i över trettio år som dagmamma. ÖVER TRETTIO ÅR!!! Hon har haft obekväma arbetstider hela tiden. Långa arbetsdagar. Barn överallt hemma. Inte nog med att hon har haft dagbarn hemma hela dagarna, hon hade fyra egna barn att hålla koll på. Det var många barn. Ett tag när jag var liten hade hon även helgbarn. Inte varje helg men nån helg i månaden, två kanske.

Mamma stickar. Hon stickar så mycket saker hela tiden. Mamma kör inte bil så mycket längre, hon stickar heller i passagerarsätet... Hon stickar framför tv:n. Om vi sitter i köket och pratar, så stickar hon. Ja just det, hon virkar också. När hon inte stickar. Det finns inget hon inte kan sticka, jag lovar!

Pappa stickar inte. Pappa älskar cykelsport. Han har själv tränat i många år. Han fick mig intresserad av cykel när jag var 10 och vi tränade ihop en hel del under min uppväxt. Vi var ett team, jag och pappa. Det han inte kan om cykel är inte värt att veta.
Han är väldigt glad att han har eurosport på tv:n så att han kan kolla på alla stora cykeltävlingar. Tour de France, Giro di Italia, Vm, Flandern runt, Paris-Roubaix osv.
Nu när det är skidor på tv kollar han på det.

Vilket påminner mig om när jag var liten och vi åkte upp till kroppefjäll hela familjen för att åka längdskidor. Alla hade på träningskläder och/eller termobrallor, pappa hade på sig jeans.
Dessutom lurade pappa oss att Andra Världskriget slutade för att han föddes. Försår ni vad svårt det var att upptäcka att det faktiskt inte var så.. Pappa är dessutom är riktig hönspappa. Många säger att dom har en hönsmamma, jag har en hönspappa. Han kan ringa en gång om dagen för att kolla att allt är bra. Han säger inte så mycket utan det är jag som får föra samtalet framåt medan han säger "hmm" "brabra" "jaha"Sedan frågar han om man vill prata med mamma och langar över luren till henne.

Mamma däremot ringer väldigt sällan, och om hon ringer är det nåt viktigt som angår alla i familjen, mer eller mindre. Inget småpratande. Det har hon inte tid för.

Jag älskar mamma och pappa!

1 kommentar:

  1. Jag menade såklart Marian Keyes! När jag sa att dina syskon är som systrarna i hennes böcker.
    Det låter som att dina föräldrar oxå passar in där bra :-)

    Jag kanske får låna dom i min nästa bok?

    pusss!! Ses i morgon!!

    SvaraRadera